Capo

Speel je wel eens nummers die alleen maar uit barréakkoorden bestaan? Met een stuk of drie trage coupletten? Dat kan best pijnlijk zijn voor je linkerhand. In zo’n situatie biedt een capo uitkomst. 

Wat is een capo? 

Capo is een afkorting van het Italiaanse woord ‘capotasto’, wat ‘topkam’ betekent. Een capo is een klem die muzikanten gebruiken op fretinstrumenten om de speelbare lengte van de hals in te korten. Hierdoor kan je meer open akkoorden spelen en kan je barréakkoorden vermijden. Met een capo op de hals verhoog je de toon van de snaren, want doordat de snaren korter worden klinken ze hoger. 

We bespreken zo hoe de capo precies werkt. Laten we eerst eens kijken naar de onderdelen van het ding zelf. Er zijn veel verschillende soorten capo’s, maar ze bestaan eigenlijk altijd uit een plaatje dat de snaren indrukt en een klem waarmee je het vastzet op de hals van de gitaar. 

Hoe werkt een capo?

Een capo verhoogt de toon van de snaren en zorgt ervoor dat muzikanten in verschillende toonsoorten open akkoorden kunnen spelen. We kijken hoe dat werkt aan de hand van een voorbeeld. Laten we zeggen dat je F#-akkoord wilt spelen, maar je worstelt met de barre die daarvoor nodig is.  

Stel je voor dat je op de plaats van je wijsvinger de capo aan de hals bevestigt. Nu hoef je dus die snaren niet meer in te drukken. 

 Neem een kijkje naar de rest van het F#-akkoord: je tweede, derde en vierde vinger. Kom die vorm je bekend voor? Juist, dat is het open E-majeurakkoord, alleen dan verschoven naar de derde fret.

Zoals gezegd verandert de toonhoogte van de snaren, doordat we deze korter maken. In het plaatje hieronder zie je de verhoging van de toon per snaar. 

Zoals je in de afbeelding kan zien zijn de snaren in standaardstemming als volgt gestemd (van de dikste naar de dunste): E, A, D, G, B, E. Door een capo op de tweede fret te plaatsen wordt de toon van elke snaar hoger. Dan krijg je dus: F#, B, E, A, C#, F#. 

Een nummer spelen met capo

Stel je wil de tijdloze rock-’n-roll-hit Johnny Be Goode van Chuck Berry spelen. Dit nummer bestaat uit drie akkoorden: Bb, Eb en F. Dit zijn allemaal barréakkoorden. Als je een van de akkoorden niet kent, of simpelweg barré’s wilt vermijden, kun je in dit geval een capo gebruiken.  

Bedenk dat we de toonhoogte per fret een halve toon verhogen. Door de capo op de tweede fret te bevestigen verhogen we de toonhoogte met een hele toon. 

Laten we nu weer naar de akkoorden kijken: Bb, Eb, F. 

Hoeveel moeten we deze akkoorden verhogen of verlagen om vormen te krijgen die makkelijker zijn? Misschien een halve toon naar beneden? Dan wordt de Bb een A, de Eb een D, en de F een E. Deze ‘nieuwe’ akkoorden – A, D, en E – komend bekend voor, toch?! Dit zijn open akkoorden. 

Om de toonhoogte van deze akkoorden met een halve toon te verlagen, oftewel de akkoorden één fret dichter bij de topkam te brengen, moeten we de toonhoogte van onze snaren verhogen met een halve toon (één fret omhoog). Dat kan door de capo op de eerste fret te plaatsen. Nu hoef je alleen nog maar de open akkoorden A, D, E te spelen en je bent klaar om te rocken. 

Digitale Capo

Wist je met Chordify Premium gebruikt kunt maken van de capo-functie? Probeer het direct met liedjes in het Premium Demo Channel.

Capo Chordify Premium

Capo Chordify Premium

Deze digital capo werkt net zoals een echte. Door de digitale capo te verplaatsen, zie je dat de akkoordendiagrammen meeveranderen. Je kunt de digitale capo heen en weer bewegen totdat je bekende akkoorden tegenkomt. Vergeet niet om ook je echte capo op dezelfde plek op je gitaar te plaatsen. 

Laten we weer naar ons voorbeeld van Johnny Be Goode kijken. Zoals gezegd bestaat deze uit de akkoorden Bb, Eb en F. 

Zet de digitale capo op de eerste fret door die simpelweg aan te klikken op de virtuele hals, zoals in de afbeelding hieronder.

Je ziet dat de akkoorden zijn veranderd in de bekende open vormen van het A-, D- en E-akkoord. Bedenk dat de capo op de eerste fret nu als de topkam fungeert. Dat betekent dat de tweede fret nu je eerste fret is, en dat alles een halve toon is verhoogd. Als je nu een open A-vorm speelt, klinkt dat als het Bb-akkoord; de D-vorm geeft je het Eb-akkoord; en de E-vorm klinkt als de F. 

Zo verandert de capo lastige akkoorden in akkoorden die je kent. 


You might like this too: Capo: that mysterious clamp explained

Wat vind je van dit artikel?👍 👎Je hebt al gestemd!