Welkom lieve gitaristen bij een nieuwe editie van onze Songs Explained-serie. We hebben een klassieker voor je dit keer. Sweet Home Alabama van Lynyrd Skynyrd is de droom van elke gitarist. Ja, ook van de mensen die het ontkennen. Terecht ook, want zoals je gaat zien biedt dit nummer veel kennis waarmee je jouw skills kunt verbeteren. Denk aan gesyncopeerde timing, flageoletten en basis pentatonische toonladdertheorie voor je solo’s. In dit artikel vind je alle akkoorden, teksten en tablatuur om je te helpen, ongeacht je vaardigheidsniveau. 

 

Wat vind je in deze blog?

Deze blogpost is gewijd aan het uitleggen van alle ins en outs van Lynyrd Skynyrd’s Sweet Home Alabama voor gitaar. Klik op je vaardigheidsniveau en we leiden je naar het deel van het artikel dat voor jou relevant is. In dit blog vind je de akkoorden, teksten, tabs en tips die je nodig hebt om dit nummer te leren spelen. 

Benieuwd naar de muziektheorie achter het nummer? Ook daaraan hebben we gedacht. Aan het einde van de blogpost is er een speciaal deel waarin we dieper ingaan op de theoretische fundamenten van Sweet Home Alabama. Als laatste, maar daarom niet minder belangrijk, gaan we in op de historische achtergrond van het nummer. Dus uiteindelijk kun je dit nummer spelen, terwijl je uitlegt waarom Neil Young een paar keer in de tekst is genoemd wordt en dat Lynyrd Skynyrd eigenlijk niet uit Alabama komt. Veel plezier!

 

Inhoudsopgave: 

 

Songstructuur

Laten we eerst een kijkje nemen naar de structuur van Sweet home Alabama. Zoals je in de onderstaande figuren ziet bestaat dit nummer uit 14 delen. Dat lijkt misschien veel, maar we hebben goed nieuws. Daar komen we zo op terug, bekijk eerst de structuur even op je gemak.

Figuur 1: Songstructuur van Sweet Home Alabama.

Klaar voor het goede nieuws? Mooi! Het lijkt op het eerste gezicht alsof dit lied uit heel veel delen is opgebouwd, maar eigenlijk bestaat de harmonische kern van Sweet Home Alabama uit slechts drie akkoorden. “Maar drie akkoorden?!” Yup, en deze worden keer op keer herhaald. Daarmee legt Lynyrd Skynyrd een fundamenteel geluid neer waarop andere instrumenten kunnen improviseren en soleren. Neem het akkoordenschema rustig door.

Figuur 2: Belangrijkste akkoordprogressie Sweet Home Alabama

Dus voor de intro, alle interludes, alle coupletten en alle solo’s heb je alleen deze drie akkoorden nodig. Het enige deel waar Lynyrd Skynyrd enkele harmonische extensies toepast is in het refrein. (Lees verder om te zien wat we bedoelen met harmonische extensie.) Vanaf hier splitsen we dit artikel op in niveaus. Zo kunnen we voor zowel beginners als gevorderden dieper op de materie ingaan. Klaar? Let’s go!

 

Beginner

In dit deel:

    • eenvoudige gitaarakkoorden
    • akkoorden met songteksten
    • videotutorial
    • back to top

Hé daar! Ben je een beginner bent die net een gitaar heeft opgepakt, of iemand die al een tijdje jamt, maar het gewoon rustig aan wil doen? Je bent hier aan het juiste adres. Dit is het deel waar we je door het nummer Sweet Home Alabama van Lynyrd Skynyrd gaan begeleiden. 

Het leren van deze track helpt je een drietal basisakkoorden onder de knie te krijgen. Daarnaast zal je zien dat je vaardigheden en je gevoel voor ritme in een klap naar een nieuw level stijgen door dit nummer. Maar genoeg gepraat! Laten we beginnen. We starten met de volgende delen van Sweet Home Alabama: intro, coupletten, interludes en solo’s. Al deze partijen hebben hetzelfde akkoordenschema bestaande uit D, C en G. Het enige verschil is het aantal keren dat je deze drieklanken moet herhalen. 

Voordat we verder gaan, bekijken we de akkoordenschema’s hieronder. Om je te helpen met de duur van de delen hebben we voor je op een rijtje gezet hoe vaak je elke partij moet spelen.

Intro – 4 keer herhalen;
Interlude – 2 keer herhalen;
Vers – 4 keer herhalen;
Gitaarsolo – 8 keer herhalen;
Pianosolo – 6 keer spelen. Dit deel eindigt in een fade-out.

Figuur 3: Akkoorddiagrammen D-akkoord, C-akkoord, G-akkoord.

Hier is de akkoordprogressie voor de intro:

Figuur 4: Akkoordprogressie voor de intro van Sweet Home Alabama.

Hier is de akkoordprogressie voor het couplet:

Figuur 5: Akkoordprogressie voor het refrein Sweet Home Alabama.

Hier is de akkoordprogressie voor de interlude:

Figuur 6: Akkoordprogressie van de interlude van Sweet Home Alabama.

Hier is het akkoordenschema voor zowel gitaar- als pianosolo’s:

Figuur 7: Akkoordprogressie van de solostukken in Sweet Home Alabama.

Videotutorial intro en couplet Sweet Home Alabama:

Dit ziet er makkelijk uit toch, als je het akkoordenschema zo bekijkt? Dat dachten we al. Laten we nu een kijkje nemen naar de opbouw van het refrein. De akkoordenreeks uit Figuur 1 staat nog steeds centraal, maar Lynyrd Skynyrd speelt een aantal variaties aan het einde van die reeks. 

Figuur 8: Akkoorddiagrammen voor D-akkoord, C-akkoord, G-akkoord, F-akkoord, F-akkoord (light versie).

Zoals je kunt zien, bevat het refrein een F-akkoord. En ja, dit is een mooie gelegenheid om te beginnen met het oefenen van je barrégrepen. Als je op dit moment een probleem hebt met het spelen van barréakkoorden, no worries. We hebben een makkelijke versie van het F-akkoord voor je, waarbij je een barrégreep op slechts twee snaren hoeft toe te passen. Het spelen van deze “makkelijke variant” is een goede manier om je barrétechniek te verbeteren. Als je eenmaal hieraan gewend bent, kun je overstappen naar het volledige F-barréakkoord.

Hier is de akkoordprogressie voor het refrein:

Figure 9: Akkoordprogressie van het refrein in Sweet Home Alabama.

Videotutorial refrein Sweet Home Alabama:

Kijk eens goed naar het einde van de eerste en de derde regel. Het C-akkoord komt aan het einde van de maat als een gesyncopeerd accent op de zestiende noot. Om je te helpen deze gesyncopeerde C op de juiste plek te spelen, tellen we mee. Bij de vierde tel zetten we het woord “veertig” in plaats van “vier”. Het is geen typfout! Deze lettergreep “-tig” zal je helpen om het C-akkoord te timen. Dit is een goede manier om je ritmegevoel te trainen. Oké, nu is de tijd daar om alle elementen van dit nummer op een hoop te gooien. Zie hieronder de complete partijen, akkoorden en een deel van de tekst. De beurt is aan jou om het over te nemen en als een bezetene dit nummer te spelen. Succes!

Figure 10: Akkoordenschema Sweet Home Alabama.

Intermediate & pro

In dit deel:

  • geavanceerde gitaarakkoorden 
  • tabs en bladmuziek 
  • videotutorial
  • overzicht akkoorden met songteksten
  • terug naar begin

Hallo vreemdeling! Welkom bij de Sweet Home Alabama-editie van onze Songs Explained-serie voor de gevorderde gitarist. Het goede nieuws is dat je veel gaat leren van deze blogpost. We gaan je de akkoorden voor het nummer laten zien en de tabs voor de licks en intro. Daarnaast krijg je een goede dosis tips en trucsover hoe je een solo kunt improviseren over het akkoordenschema van Sweet Home Alabama. Natuurlijk geven we je ook de tekst van deze Lynyrd Skynyrd-klassieker. Het slechte nieuws? Nou… geen. Lees dus snel verder, want we hebben veel te doen!

Laten we beginnen met het volgende: intro, coupletten, interludes en solo’s. Al deze delen zijn gebaseerd op één akkoordenprogressie: D, C, G. Om precies te zijn: Dsus2, Cadd9, G. Het enige verschil is hoe vaak we deze volgorde herhalen. Om het makkelijker te maken hebben we dat voor je in kaart gebracht (Figuur 4). Neem de akkoordenschema’s rustig door.

Figuur 11: Akoorddiagrammen voor D(sus9), C, C(add9), G.

Is het je al opgevallen dat we twee verschillende vormen voor het G-akkoord gebruiken? Niet schrikken. Afhankelijk van de muzikale context kies je de positie van je akkoord, zoals je kunt zien in onze instructievideo.

Hier zijn de akkoordprogressies voor de intro:

Figuur 12: Akkoordprogressie voor de intro van Sweet Home Alabama.

Hier is de akkoordprogressie voor het couplet:

Figuur 13: Akkoordprogressie voor het couplet van Sweet Home Alabama.

Hier is de akkoordprogressie voor het intermezzo:

Figure 14: Akkoordenprogressie voor de interlude van Sweet Home Alabama.

Hier zijn de akkoordenschema’s voor zowel gitaar- als pianosolo’s:

Figure 15: Akkoordprogressie voor de gitaar- en pianosolo.

De intro is een zeer belangrijk onderdeel van dit nummer. Het zet gelijk de toon en vormt daarmee de kern van het nummer. Met andere woorden: je kunt er niet omheen. Gelukkig heb je ons om je erdoorheen te slepen. De grote vraag is: ben je er klaar voor? Hieronder vind je de tablatuur en de akkoorden voor de intro.

Videotutorial intro Sweet Home Alabama intermediate/pro:

Figure 16: Tabs voor de intro van Sweet Home Alabama.

Let op de string bend gespeeld op de derde snaar vijfde fret aan het einde van de tweede lijn. Hierbij druk je de snaar omhoog, zodat deze een kwarttoon hoger klinkt en dat typische countrygeluid geeft. Een ander zeer herkenbaar onderdeel van Sweet Home Alabama van Lynyrd Skynyrd is de gitaarriff die je hoort tijdens de interludes.

Zowel de eerste als de derde interlude gebruiken dezelfde riff. Beschouw dit als een belangrijk stuk van de puzzel als het gaat om het beheersen van dit nummer. Bekijk de tablatuur hieronder.

Videotutorial interlude 1 en 3, refrein en couplet Sweet Home Alabama:

Figure 17: Tabs voor de interlude van Sweet Home Alabama.

Er staat een flageolet aan het einde van elke regel. Deze flageolet speel je door je vinger lichtjes te plaatsen op de twaalfde fret en de open derde en vierde snaar aan te slaan. Ja, beschouw het maar als een kwestie van tijd totdat de melodie uit je vingers vloeit. Na een paar keer oefenen zal je al vooruitgang zien met het spelen van deze riff. 

Nu is het tijd om te zien hoe het refrein is opgebouwd. Als je het je herinnert, is dit het enige deel waar de akkoordprogressie een beetje anders is dan de rest van het lied. Het is nog steeds gebaseerd op de originele volgorde van akkoorden, maar het heeft verschillende variaties aan het eind.

Figure 18: Akkoordprogressie voor het D-akkoord, C-akkoord, G-akkoord, F-akkoord (light versie).

Bekijk eerst de akkoorden van het refrein. In Figuur 18 hieronder laten we zien hoe je deze akkoorden speelt in Sweet Home Alabama. We hebben een telgedeelte toegevoegd om je te helpen met het ritme. Probeer het te spelen.

Figuur 19: Refrein van Sweet Home Alabama met metrische puls.

We willen je aandacht vestigen op de laatste maten van elke lijn: de geaccentueerde akkoorden G en C worden in een opmaat gespeeld. We hebben een metrische puls toegevoegd om je te helpen bij het spelen van deze opmaat. Metrische pulsen zijn: “een”, “twee”, “drie” en “vier”.

De opmaat valt tussen deze pulsen in. Pulsen en opmaten reflecteren acht tonen. Met andere woorden, voor elke kwartnoot tellen we: “een – en”, “twee – en”, “drie – en” en zo verder.

Terugkomend op deze laatste maten van elke regel spelen we geen C- en G-akkoorden op “één” of “twee” of “drie” of “vier” slagen. Maar we spelen het op de opmaat (“en”), gevolgd na elke metrische puls.

Kijk eens goed naar het einde van de eerste en derde regel. Het akkoord komt aan het einde van de maat als een gesyncopeerd accent op de zestiende noot. Om je te helpen deze gesyncopeerde C op de juiste plek te spelen zetten we het woord “veertig” in plaats van “vier” voor de vierde tel. Het is geen typfout! Deze lettergreep “-tig” is een hulpmiddel om het C-akkoord goed te timen. Klinkt dat een beetje moeilijk? Maak je geen zorgen, probeer het gewoon en je voelt vanzelf aan wat we bedoelen.

Weet je hoe laat het is? Yup, het is tijd om je gitaar erbij te pakken en deze track te gaan spelen. Bekijk het alle akkoorden met tekst in Figuur 6. Geniet ervan! Benieuwd hoe je kunt soleren op het basisakkoordenschema? Mooi! Lees dan verder, want we leggen het gewoon uit.

Figuur 20: Akkoordenschema van Sweet Home Alabama.

Muziektheorie: solo’s

Gefeliciteerd, als je dit leest heb je waarschijnlijk net de tutorial van Sweet Home Alabama van Lynyrd Skynyrd voltooid! Dit betekent dat je de akkoordprogressie van het liedje kunt spelen en ­wat coole tokkelpatronen en riffs hebt geleerd – afhankelijk van je gekozen vaardigheidsniveau. Klinkt goed toch? “Maar jullie hebben ons solo’s beloofd!” Yup, dat is ook zo. Wat als we je vertellen dat je met slechts één toonladder je eigen solo voor dit nummer kunt maken?

Klinkt te mooi om waar te zijn? Misschien… Maar wat als we toevoegen dat het geheim dat we nu met je delen iets is dat veel verder gaat dan Sweet Home Alabama? Serieus, als je dit eenmaal begrijpt, kun je letterlijk over al je favoriete nummers soleren! Aangezien dit het deel over muziektheorie is, weten we zeker dat je hongerig bent naar deze kennis. Waarschuwing: Dit gaat pijn doen aan je vingers.

Zoals we al hebben uitgelegd, is de harmonische kern van dit nummer een sequentie die uit drie akkoorden bestaat; die zich telkens herhaalt. Dus door het spelen van het D-akkoord, C-akkoord en G-akkoord legt Lynyrd Skynyrd een harmonische snelweg aan waarop je zo snel, traag en vrij kunt rijden als je wilt. Er schuilt echter maar één addertje onder het gras: je moet weten waar deze weg zich bevindt. Dat laten we hieronder zien.

Figuur 21: Belangrijkste akkoordprogressie van Sweet Home Alabama.

Zowel de gitaar als de piano zijn aan het soleren over deze akkoordwisselingen die we net de snelweg hebben genoemd. Deze akkoorden – D, C, G – behoren tot de familie van de G-majeur. Dit betekent dat de G-majeurtoonladder al deze akkoorden bevat. Deze toonladder is dus de snelweg waarop je kunt racen.

Laten we eerst eens kijken waar deze G-majeurtoonladder uit bestaat en uit welke noten elk van de akkoorden bestaat:

Figuur 22: G-majeurtoonladder, D-akkoord, C-akkoord, G-akkoord.

Zoals je kunt zien komen alle noten in de G-majeurtoonladder voor. Hier is een manier om de G-majeurtoonladder te spelen op de toets van de gitaar. De zwarte stippen staan voor de grondtoon G.

Figuur 23: G-majeurtoonladder.

Als je meer bluesy wilt klinken, zoals de gitaar in de opname, dan is hier nog een mogelijkheid om te improviseren. Laten we zeggen dat dit een alternatieve snelweg is die je kunt gebruiken, die toch dezelfde voordelen heeft. Deze noemen we E-mineur pentatonisch. De E-mineur pentatonisch heeft slechts 5 tonen: E – G – A – B – D. In de onderstaande figuren zie je de twee meest basale manieren waarop je deze pentatonische toonladder op je gitaar kunt spelen. Om het nog bluesyer te maken kunnen we een “blue note” toevoegen, die A# (of Bb) is. Dus, E-mineur pentatonisch met blue noot: E – G – A – A# – B – D. Op de foto’s hieronder staan de zwarte stippen voor de E-noten, die de grondtonen zijn en de blauwe stippen voor de blue notes.

Figuur 24: G-majeurtoonlader en E-mineur pentatonisch.

Samengevat, om te improviseren over Sweet Home Alabama kun je zowel G-majeur, als E-mineur pentatonisch met blue note gebruiken. De E-mineur pentatonisch voegt een meer bluesy geluid toe aan je spel, terwijl de G-majeur toonladder het belangrijkste gebied van dit nummer kenmerkt. Geloof ons niet op ons woord, probeer het gewoon uit! 

Oh en trouwens, aangezien de gitaar een transponeerbaar instrument is, kun je de toonladderpatronen die we je hebben laten zien gebruiken om andere grote of kleine pentatonische toonladders te spelen. Het hangt allemaal af van de grondtoon waarmee je begint. Kies de juiste snelweg en je solo’s klinken zo vrij als een vogel.  

 

Wat is de link tussen Neil Young en Sweet Home Alabama?

Nu denk je waarschijnlijk: “Wat heeft Neil Young met dit alles te maken?” We beloofden je een klein geheim te vertellen, dus hier komt ie. Laten we beginnen met het verpletteren van de mythe dat de band die Sweet Home Alabama schreef uit de Alabama komt, want dat is zeker niet zo. Ed King, Gary Rossington, Ronnie van Zant, Allen Collins, Larry Junstrom en Bob Burns komen oorspronkelijk uit Jacksonville, Florida. Eigenlijk komt Ed King uit Californië, maar dat is nog steeds niet Alabama.

De iconische riff voor Sweet Home Alabama zag het licht toen de band hun tweede album Second Helpingaan het opnemen was. Gary Rossington was aan het tokkelen, terwijl hij wachtte tot iedereen binnenkwam voor de repetitie. Ronnie van Zant vond het zo leuk dat hij wilde dat zijn bandlid bleef spelen. Ondertussen schreef hij de teksten. Ed King assisteerde Rossington bij het afmaken van de muziek. De track werd de snelweg naar succes voor Lynyrd Skynyrd. 

 

Man uit het Zuiden

Ja, ja, we weten dat we nog steeds niet hebben beantwoord wat Neil Young met dit alles te maken heeft. Als al deze eerdere feiten niet genoeg zijn om het gesprek met een verre oom tijdens een lastig Kerstdiner gaande te houden, gooi dan de fittie tussen Ronnie van Zant en Neil Young maar in de mix. De Canadese singer-songwriter had in zijn nummers Southern Man en Alabama een uitgesproken mening over de manier waarop de Zuidelijken Staten hun zaken deden. 

Later zou Neil Young nog eens over zijn oude werk nadenken en zeggen dat zijn woorden “beschuldigend en neerbuigend waren, niet volledig doordacht, en te gemakkelijk verkeerd te interpreteren”. Daarom kan hij lachen om het couplet waarin Van Zant erop wijst dat het Zuiden hem niet nodig heeft. 

Well, I heard Mister Young sing about her
Well, I heard ol’ Neil put her down
Well, I hope Neil Young will remember
A Southern man don’t need him around anyhow

Happy jamming!

Alle muziektheorie en transcripties gemaakt door Kirill Dumchenko  

Similar Posts: