Een lager akkoord in E-stemming dan de E-mineur (Em) kun je niet krijgen. Het is een zwaargewicht waar je rekening mee dient te houden. Het grommende betoverende geluid heeft veel artiesten geïnspireerd om te spelen met de krachten van de Em. Hieronder vind je vijf songs die de diversiteit van het akkoord eer aandoen.

Het E-mineurakkoord maakt deel uit van de Em-toonladder. Deze bestaat uit de tonen E, F#, G, A, B, C en D. Niet schrikken, we gaan je geen moeilijke theorie proberen te verkopen. Het is slechts een geheugensteuntje, zodat je kunt zien dat de nummers in Em vaak ook de akkoorden bevatten die in de toonladder voorkomen.

Livin’ on a Prayer – Jon Bon Jovi 

Livin’ on a Prayer van Bon Jovi uit New Jersey is een klassieker uit de ’80s. Het is ook de eerste nummer 1-hit van de act in de Billboard Mainstream Rock charts. De track kwam uit in 1986 op de plaat Slippery When Wet en is tot de dag van vandaag een van de meest bekende Bon Jovi nummers.

Als we naar het akkoordenschema kijken zien we dat het hele nummer uit vier akkoorden bestaat, namelijk de Em, C, D, en G. Het interessante is dat de band op het einde het refrein transponeert naar een een G-mineurakkoord. Daarom zie je dezelfde intervallen maar dan hoger gespeeld. Je hoeft dit in een jam niet te doen. Proberen kan altijd.

I’d Rather Be with You – Bootsy Collins 

I’d Rather Be with You van funklegende Bootsy Collins heeft een compleet andere vibe dan Livin’ on a Prayer. De track uit 1976 is een van de meest gesamplede nummers in hiphop. Zo gebruikten 2Pac, Eazy-E en zelfs Beyoncé het nummer in hun tracks.

De funkklassieker, geproduceerd door Bootsy Collins en George Clinton, heeft een interessante baslijn waar het hele nummer omheen gebouwd is. De basis van de track zijn de akkoorden E, Em, A, Am, C, D en G. De overgang van mineur naar majeur lijkt op papier misschien wat vreemd, maar in de funk wordt vaak gespeeld met de terts om de groove extra te benadrukken.

Nights in White Satin – Moody Blues

Ach ja, nu we toch bezig zijn met klassiekers uit te lichten waarom ook niet Nights in White Satin van de Britse band The Moody Blues. Het nummer verscheen in 1967 op het album Days of Future Passed en gaat over het zijden beddengoed dat frontman Justin Hayward van een vriendin kreeg. De onbeantwoorde liefde druipt van de song af.

De track is geschreven in Em en het akkoord is ook dominant aanwezig, afgewisseld door D, A, C, G en F. In de bridge, waar de beroemde dwarsfluitsolo zich bevind, horen we heel even een overgang naar B, Am en B7. In je eigen jam zou je er voor kunnen kiezen om dit deel weg te laten.

Losing Your Mind – Raury and Jaden Smith

De song die bekendheid verkreeg als soundtrack voor de Netflix serie The Get Down – Losing Your Mind geschreven door Raury en Jaden Smith – past toch helemaal niet in dit rijtje klassiekers? Je hebt gelijk; maar de versie die in The Get Down gebruikt wordt is geïnspireerd op de klassieker Vitamin C uit 1972 van de Duitse krautrockband CAN.

Het origineel verschilt in akkoorden niet van de remix door Jaden Smith en Raury. We zien weer dezelfde truc die ook in Bootsy’s nummer voorkomt: de switch tussen tertsen. Dat is niet verbazend, aangezien ook deze track een funky vibe heeft en de baslijn de hoofdrol speelt. We zouden kunnen stellen dat de compositie meer draait om ritme dan om melodie. Probeer het zelf maar uit.

Nothing Else Matters – Metallica

Een van de bekendste ballads uit de jaren negentig is misschien wel Nothing Else Matters van de metalheads van Metallica. De track maakte zoveel impact dat de band besloot om het opnieuw uit te brengen in samenwerking met een klassiek orkest.

Het nummer bevat veel tokkeltjes en likjes, maar de basis is uiteindelijk te herleiden naar een paar akkoorden. Het couplet bestaat voornamelijk uit Em, C, D, G en het refrein uit C, D en A.  Daarom is dit nummer een perfecte aanvulling op de setlist. Happy jamming!

Wat vind je van dit artikel?👍 👎Je hebt al gestemd!
+ posts

Teo creates content, which means he writes, a lot, about music, and all things interesting. When it comes to jamming, his weapon of choice is the bass guitar.