Een gastbijdrage van onze vrienden van Hobby Help.

Speel jij piano (of gitaar) en ken je al een handjevol akkoorden, maar heb je geen idee hoe je er een song mee kunt schrijven? In deze blog bekijken we welke akkoorden goed samenklinken, zodat we iets beter kunnen begrijpen hoe muziek eigenlijk werkt.   

De tonica/stap I

Als je over akkoordprogressies leert, is het handig om een basis te leggen van waaruit je ook zelf andere combinaties kan spelen door deze te transponeren. Om het zo makkelijk mogelijk te maken, zullen we de toonsoort C-majeur als voorbeeld gebruiken.   

Het eerste en meest belangrijke akkoord in een bepaalde toonsoort heet de tonica. Deze vind je op de eerst trede van de toonladder, dus de C is de tonica van de toonsoort C-majeur, vrij eenvoudig toch?

De meeste songs beginnen en eindigen met de tonica. Het is een akkoord die een compositie laat klinken alsof het tot rust komt na een lange uitputtende reis.

De subdominant/stap IV

Het volgende akkoord waar we meer over moeten weten is de subdominant. Deze kun je vinden op de vierde trede van de toonladder. In de C-majeurtoonsoort is dat het F-majeurakkoord. Misschien is het handig als je nu achter je piano gaat zitten (of je gitaar pakt) en naar de toetsen (of snaren) kijkt. Speel eens een C gevolgd door een F, en luister eens hoe dat klinkt.

De dominant/stap V

De subdominant heet zo omdat deze net onder de dominant zit, oftewel de vijfde trede van de toonladder. Dit betekend dat de G de dominant van C-majeur is. Aan dit akkoord wordt vaak een 7 toegevoegd – G7 dus.

De dominant heeft een speciale band met de tonica. Ze zoeken elkaar graag op! Als je een G7 speelt, zal je horen hoe goed het voelt om terug te gaan naar de C. Probeer het maar eens!

De submediant/stap VI

Met de akkoorden die je nu geleerd hebt, zou je al een liedje kunnen componeren, maar als je een submediant er tussendoor gooit wordt het nog leuker! De submediant vinden we op de zesde trede van de toonladder, in de C-majeurtoonsoort is dat de A. De submediant is een beetje het melancholische neefje van de tonica. Ze hebben twee noten gemeen, in dit geval de C en de E. Echter, terwijl de tonica vrolijk klinkt en een majeurakkoord is (mits het een majeurtoonsoort betreft), is de submediant een mineurakkoord, A-mineur.

Transponeren

Probeer dit eens te spelen: C, Am, F, G7. Dit is een klassieke akkoordprogressie, maar je kunt gewoon de volgorde aanpassen en nog steeds een goed klinkend liedje overhouden. Sterker nog, als je dit in de C-majeurtoonsoort hebt gedaan probeer dan eens alles in een andere toonsoort te zetten! Zolang je de intervallen tussen de akkoorden niet verandert moet het goed gaan.

Nu is het tijd om deze korte tutorial af te ronden met een video waarin je precies kunt zien hoe handig deze vier akkoorden kunnen zijn. Veel plezier!

Dit artikel is geschreven door gastschrijver Naomi. Ze is professioneel muziekleraar en ervaren pianist. Kijk op Hobby Help en vind nog meer van haar behulpzame artikelen en handige adviezen.

Meer over akkoordtheorie in het artikel Zo leer je de basistheorie van akkoorden 

 

Similar Posts: