Tijdens het Take Root festival kregen we de kans om met een van de meest interessante gitaristen in de line-up te praten: Tyler Ramsey. Hij vertelde ons alles over zijn visie, zijn spel, verschillende manieren om je gitaar te stemmen en tips om je spel te verbeteren. 

Hé Tyler, hoe gaat het?

Goed. Dankje.

Zullen we het direct over gitaartheorie gaan hebben?

Ja laten we dat doen.

Jij maakt veel gebruik van alternatieve stemmingen, heb je favorieten?

Mijn favorieten? Dat verandert altijd wel, maar op de nieuwe plaat speel ik veel in open G, dus DGDGDB. Maar ik heb ook wel geëxperimenteerd met het naar beneden draaien van die lage D om daar een C van te maken. Daar heb ik de laatste tijd ook leuke dingen mee gedaan. 

Ik heb nog geen liedjes in die stemming. De liedjes die ik tijdens deze show doe zijn in open D. Ik heb CGDGCD veel gebruikt op het album The Valley Wind.

Foto door Jasper Bolderdijk

Waarom ben je in die stemmingen gaan spelen?

Dat weet ik niet echt. Ik denk dat het begon toen ik op de middelbare school zat en mijn eerste akoestische gitaar kreeg. Ik luisterde veel naar instrumentele tokkelmuziek. Op een gegeven moment brak er een snaar van mijn gitaar. Een vriend van me stemde mijn snaren naar beneden, waardoor ik er nog op kon spelen, en dat speelde eigenlijk heel lekker. Daar is het een beetje begonnen. Toen ging ik dat meer en meer doen. 

Heb je favoriete akkoorden of stemmingen waar je op terugvalt?

Ik heb de neiging om vast te lopen in bepaalde patronen en daarom houd ik zo van open stemmingen. Die halen je uit je comfortzone. Zo blijf ik in beweging en dan probeer ik uit te vogelen waar de vocalen moeten komen. 

In welke toonsoort komt jouw stem het beste uit?

Weet ik niet precies, dat ligt aan het liedje. Ik weet sowieso niet echt wat mijn bereik is. Ik denk dat het ligt aan of ik het idee heb dat ik heel erg moet pushen om andere registers aan te spreken. Ik houd er niet van om te laag te zingen. Ik houd ervan om opgewonden te zingen, maar daar hoort niet echt een toonsoort bij.

“Ik had twee gitaren en een rugzak, dat was het.”

Je hebt in je eentje door Europa getoerd dit jaar, nu heb je een heel team. Wat voor avonturen beleef je als je in je eentje toert?

Ik houd er echt van om alleen te zijn. Die tour was heel leuk. Het was de eerste keer dat ik zoiets deed. Ik had twee gitaren en een rugzak, dat was het. Eigenlijk was ik aan het rondtrekken, ik reisde veel met de trein enzo. Maar ik vind het ook fantastisch met de band, in de shows die we nu doen ligt alles open. 

Ik kan de show in mijn eentje starten en dan mensen stuk voor stuk het podium op laten komen. Als de hele band er dan staat hebben we het volle potentieel. Het wordt er wel interessanter van. Maar ik houd ook van soloshows. Dan kun je alles doen wat je wilt.  

Hoeveel uur oefen je per dag?

Dat hangt van de dag af, ik heb niet echt een schema. Het lukt me nooit echt om routine op te bouwen, want ik ben of weg of ik kom net thuis. Soms heb ik ook nog veel werk als ik thuiskom, er is altijd veel te doen. Soms speel ik een paar uur, maar meestal ligt het aan wanneer mijn dochter toelaat dat ik mijn gitaar oppak. 

“Het werkt het beste als je iets vindt dat je echt inspireert …”

Als je beginnende gitaristen drie tips zou geven over het verbeteren van je gitaarskills, wat zouden die tips dan zijn? 

Vind de muziek die je leuk vindt en die je graag wilt spelen, en blijf dat als doel voor je zien. Ik heb niet veel tijd besteed aan het na proberen te spelen van muziek van anderen. Ik zou een holistische aanpak aanbevelen, waarbij je de kern van wat anderen doen leert te begrijpen, zodat je daar je eigen draai aan kunt geven.

Ik heb op die manier wel wat techniek geleerd. Zo leer ik her en der wat. Het werkt het beste als je iets vindt dat je echt inspireert, dan word je snel beter. 

Is er een soort hack of les op de gitaar die – nadat je die vond – alles in een nieuw perspectief zette? 

Dat gebeurt eigenlijk constant. Er is nooit echt iets geweest waarbij ik dacht, “Oh nu snap ik alles eindelijk”. Daar ben ik nog steeds naar op zoek denk ik.

Foto door Jasper Bolderdijk

Wat zijn drie nummers die je kunt aanraden aan onze lezers om te spelen?

1000 Blackbirds en White Goat zijn echte gitaarliedjes. Ze hebben beide net andere bewegingen, maar ze zijn beide in open G geschreven. Ik denk dat ik alle snaren een stap naar beneden heb gestemd. De eerste staat in CGDGCD en dan gebruik ik een capo op de tweede fret.

Op het nieuwe album staat een coole instrumentele track die Darkest Clouds heet. Die is in open D-mineurstemming geschreven, dus de snaren zijn gestemd in DADFAD. Het is een leuk instrumenteel tokkelnummer; en leuk om te spelen. Alle drie de nummers bestaan uit typische technieken die ik vaak gebruik. 

Laten we afsluiten met een sci-fi-vraag. Stel je voor dat je je jongere zelf kon opzoeken en hem advies kon geven, wat zou dat dan zijn?

Man, zoveel. Wees geen sukkel. Nee, ik weet het niet. Ik voel me best goed bij het pad dat ik gekozen heb, ook al is dat niet het makkelijkste pad. Maar teruggaan en zeggen, “verander dit en dat”. Nee, dat zou ik niet doen. 

Wat betreft mijn muziek. Ik voel me best goed bij de vooruitgang die ik heb geboekt, ook al is het zeker een alternatief pad. Ik denk dat ik mijn zinnen op iets in de verte heb gezet en gewoon een beetje in de goede richting struikel. Dat doe ik in zekere zin nog steeds. Ik zou mezelf met rust laten en iemand anders bezoeken, een muzikale held ofzo.

Wat vind je van dit artikel?👍 👎Je hebt al gestemd!
+ posts

Teo creates content, which means he writes, a lot, about music, and all things interesting. When it comes to jamming, his weapon of choice is the bass guitar.