Producer en dj Rich Medina kwam naar poppodium Vera in Groningen om een lezing te geven over de oorsprong van hiphop. Na zijn praatje spraken we hem backstage.

Als we langs de coulissen naar de backstage lopen zien we Rich staan met in één hand een sigaret en in de ander een glas rum, on the rocks. Medina neemt de rustig tijd om onze vragen te beantwoorden, over zijn favoriete akkoorden en zijn gekste backstagemoment. 

Hey Rich, bedankt dat je met ons wilde praten!

“Geen probleem jongens. Jullie hebben geluk eigenlijk, normaal gesproken reageer ik niet op Instagram-berichten. Maar hier staan we dan, dus vraag maar raak.”

Nice! We vroegen ons af wat je ouders zeiden toen je ze vertelde dat je een dj wilde worden?

“Mijn moeder vroeg: ‘De jongens waar je mee omgaat, hebben die pistolen? Nee? Goedzo. Ga dan maar. Want ik ken die andere gasten waar je mee optrekt en die zijn gevaarlijk. Dus als dit een verandering is; wees voorzichtig, maak plezier en mijn zege heb je.'”

Foto door Jasper Bolderdijk

Zijn je ouders trots op hun zoon die de hele wereld over reist, niet alleen om op te treden, maar ook om les te geven over een cultuur waarvan niemand verwachtte dat die zo groot zou worden?

“Natuurlijk. Zoals ik in mijn lezing zei, ik ben begonnen als dj in mijn kindertijd. Mijn zus is achttien jaar ouder dan ik en haar eerste man was een lokale dj. Dus het was niks raars voor mij, snap je. Het stond niet ver af van mijn familie. Doordeweeks had deze gast een normale baan, maar in het weekend draaide hij platen. Dus, daar groeide ik mee op.”

Huh wat, je zus is achttien jaar ouder?

“Jup, het was alsof ik twee moeders had.”

Voelt het niet raar om deel uit te maken van iets dat zich ooit in je achtertuin afspeelde, maar nu een geldmachine is geworden?

“Ik doe wat ik het beste doe. En ik doe al sinds ik een kind ben wat ik doe. Als ik op het podium sta en over hip hop praat, ja dan ben ik een academicus. Maar mijn onderzoek is gebaseerd op mijn eigen leven. Wat ik leer is een hands-on aanpak. Ik ben een ervaringsdeskundige, geen professor.

“Je kunt mechanica leren van een automonteur, het aanleggen van leidingen van een loodgieter. Op de universiteit leer je meestal dingen van mensen die heel veel boeken hebben gelezen. Daar lijdt de hele wereld onder.

“Dat is waarom veel mensen het moeilijk hebben echt voor het onderwerp te gaan dat ze nodig hebben voor een diploma. Want de persoon waar ze van leren is misschien wel gepassioneerd, maar die weet alles uit een boek. Weet je: het leren uit een boek en het leren door te doen, zijn twee verschillende dingen.

“Zelf als een atleet presteerde ik beter als ik speelde onder coaches die het spel op hoger niveau speelden.”

Welke sport speelde jij?

“Ik speelde basketbal.”

We wilden je al vragen hoe lang je bent?

“Ik ben bijna twee meter. Ik speelde basketbal op de middelbare school, en op Cornell University. Ik speelde ook een seizoen semi-professioneel basketbal. En toen sloeg de realiteit in; niet iedereen gaat naar de NBA. Godzijdank had ik mijn diploma en mijn kunst om op terug te vallen.”

Dus de NBA werd het dj-en?

“Klopt, honderd procent.”

Nu even iets heel anders. Speel je nog een instrument naast de wheels of steel?

“Ja ik speel een instrument. Ik heb als kind acht jaar piano gespeeld. Ik zat in een jazzband op tenor en bariton saxofoon op de middelbare school, maar ik haatte mijn muziekleraren. Dus ik stopte met spelen. Maar later, als muziekproducer kwam al die muziektheorie, van toonladders tot akkoordopbouw, heel goed van pas.

“Zelf als dj heeft het me veel geholpen. Het mixen van platen in de juiste toonsoort is vrij essentieel. Het is net als bij elk instrument: uiteindelijk moet je spelen, spelen, spelen totdat je het door krijgt. En als iemand je vraagt om een deuntje te spelen, doe je dat gewoon, omdat je skills hebt. Dat geldt ook voor het mixen.

“Ik heb mijn muzikale zelf ingezet in de studio en achter de dj-tafels. Ondanks dat ik de instrumenten niet meer speel en niet achter de piano kan gaan zitten en zo een nummer ten gehore kan brengen; als je me lang genoeg achterlaat in de studio zal het op een gegeven moment klinken alsof ik weet wat ik doe.”

Foto door Jasper Bolderdijk

Als je produceert of mixt, wat zijn dan de tonen of akkoorden waar je veel op terugvalt?

“Ik val altijd terug op het gevoel van gospel. Het gaat niet echt om tonen of akkoorden, maar meer om het gevoel van de akkoordprogressies van gospel die me overal doorheen draagt.”

Wat is het gekste backstageavontuur dat je hebt gehad?

“Man, het gekste moment? Heb je even? Ik heb een decennium aan gekke verhalen. Maar oké, laat me eens een smaakvolle bedenken. Oh ja. Ik speelde op het tienjarig bestaan van een feestje dat Deep heet. Een huisfeestje dat wordt georganiseerd door Marques Wyatt  in Los Angeles.

“Louis Vega speelde in de hoofdkamer. Ik en DJ Spinna speelden in de zijkamers. De hoofdkamer was house-georiënteerd en ik en Spinna speelden breaks, soul en funk als alternatief. Zodat mensen even konden uitrusten.

“Dus we deden ons ding, en ineens loopt Prince binnen. Hij loopt langs met zijn entourage; omringd door dikke gespierde gasten en Prince met een cape in het midden. Vijftien minuten later – nadat hij hoi had gezegd tegen Marques en Louis – kwam hij terug naar onze kamer voor de volgende drie uur.

“Hij zat daar gewoon. Te luisteren. Als ik een plaat opzette die hij mooi vond kwam zijn hand onder zijn cape vandaan en maakte hij een gebaar van waardering. Het was alsof ik een handdruk van God kreeg. Dus dat was wel behoorlijk gek.”

Als je een beginnende artiest advies kan geven, wat zou dat dan zijn?

“Wees beleefd, werk hard en verwacht niks. Als je deze wereld inkomt met verwachtingen, zal je hart gebroken worden. Dus werk hard, houd je k*p, en werk nog meer. Met de tijd zal je doorzettingsvermogen het meeste werk voor je doen, begrijp je.

“Het is belangrijk dat je mensen om je heen hebt die van je houden en die voor je zorgen. Mensen die ‘nee’ tegen je durven te zeggen. Als je alleen mensen die ‘ja’ zeggen om je heen hebt, kom je snel in de problemen. Die mensen geven niet om je. Ze geven alleen om wat ze van je kunnen krijgen. 

“Dus blijf gefocust, blijf eerlijk, zelf als je soms hard moet zijn tegen mensen. Eerlijk blijven tegen mensen is de manier. En als laatste: blijf doen wat je doet, want oefening baart kunst.” 

 

Foto’s door Jasper Bolderdijk. Speciale dank gaat uit naar Studium Generale en LOFT voor het organiseren van een geweldige avond in Vera.

Wat vind je van dit artikel?👍 👎Je hebt al gestemd!