Weleens gehoord van Suomenlinna? Het is een Fins eiland dat op slechts vijftien minuten van Helsinki af ligt. Het wordt ook weleens het Gibraltar van het Noorden genoemd. Waarom we hierover beginnen? Omdat popster Lxandra, winnaar van de Music Moves Europe Talent Awards (MMETA), daar vandaan komt.

De jonge artiest vertrok op haar negentiende naar Berlijn waar ze haar rauwe en melancholische stijl ontwikkelde die haar tijdens Eurosonic de prijs voor aanstormend talent oplevert. Wij spreken met Lxandra de dag na de prijsuitreiking.     

Heb je gisteravond na de Music Moves Europe Talent Awards nog gefeest?

“Nee, niet echt. Ik doe de honderd-dagen-zonder-alcoholuitdaging. Ik ben begin januari begonnen, dus ik heb nog een paar weken te gaan.”

Wat voor impact heeft het winnen van de MMETA-prijs op je carrière?

“Ik weet het niet. Voor mij betekent het waarschijnlijk alleen maar dat ik in mijn hoofd getriggerd word om nog harder te werken. Want als je zoiets krijgt, wil je ook laten zien dat je het verdient. Ik heb maar drie nummers uit, dus nu zijn mijn motivatie en productiviteit nog groter.

“Met andere woorden, het is geweldig om bekroond te worden. Ik ben erg dankbaar en een beetje weggeblazen om eerlijk te zijn. Ik had dit niet verwacht, dus dat maakt de overwinning nog zoeter.”

Je muziek is poppy maar ook edgy. Daarover sprak ik eerder ook met Albin Lee Meldau en ik vroeg me af of popmuziek eindelijk z’n randje terugkrijgt. Wat denk je?

“Misschien, ik weet het niet. Maar ik hoop van wel! Ik bedoel, iedereen heeft zijn eigen randje en er is al een tijdje een bepaalde stijl aan het domineren. Wat ik kan zeggen is dat ik de soort muziek speel die ik leuk vind en dat zal ik altijd leuk vinden dus ik ben blij dat dit geluid weer in de mainstream komt.”

Welke artiest inspireert je?

“Ik luister naar allerlei soorten muziek, maar onlangs heb ik veel geluisterd naar het nieuwe Lykke Li album. Toen ik nog een tiener was, was alternatieve rock meer mijn ding, dus daar ga ik nog wel eens naar terug. Artiesten als Bon Iver en Coldplay inspireren mij, maar natuurlijk ook sterke vrouwelijke stemmen als Sia en Adele.

“Het hangt ook af van de stemming waarin ik me bevind. Soms heb ik behoefte aan gekke over-de-top popmuziek. Andere keren is het een triest liedje waar ik behoefte aan heb, als je begrijpt wat ik bedoel.”

Je hebt meer dan eens gezegd dat het moeilijk is om een vrouw te zijn in de muziekindustrie. Wat moet er veranderen om dit beter te maken?

“Ik denk dat het goed is dat er mensen als Lady Gaga zijn die zich hier hardop over uitspreken. En als we horen wat er met artiesten als Kesha is gebeurd, is het natuurlijk goed dat mensen discussies over seksuele intimidatie in de industrie serieus beginnen te nemen.

“Ik heb het geluk gehad dat ik dat soort dingen niet heb meegemaakt. Maar het is nog steeds een beetje moeilijk om echt serieus genomen te worden in de sector. Dat is misschien wel de eerste stap naar verandering.”

Heb je een voorbeeld van niet serieus genomen worden?

“Er was een keer een man die naar me toe kwam na een optreden – het was voordat mijn carrière begon – we spraken over mijn benadering van een toekomst in de muziek. Toen ik hem vertelde wat ik wilde doen, schudde hij afkeurend met zijn hoofd en begon me uit te leggen dat mijn aanpak niet de manier was waarop het hoorde te gaan. Ik vertelde hem rustig dat dit mijn manier van doen is en toen was hij echt beledigd en boos. Uiteindelijk liep hij weg.

“Dit is slechts één voorbeeld, maar het laat zien dat mensen je als vrouw niet serieus nemen als je het hebt over serieuze zaken als een carrière opbouwen in de muziekindustrie. Ik heb ervaren dat in zulke gevallen, mannen – meestal oudere mannen – stoppen met luisteren en beginnen uit te leggen, omdat ze denken dat je gewoon niet weet waar je het over hebt.

“Dus ik denk dat het een goede stap voorwaarts is dat mensen als dezen leren te luisteren naar wat de ander te zeggen heeft en proberen te begrijpen dat ik – zelfs al ben ik pas tweeëntwintig jaar – misschien wel weet waar ik het over heb.”

Heb je favoriete akkoorden of toetsen waarop je graag terugvalt bij het schrijven van een liedje?

“Nou, ik hou echt van de akkoorden die ik in mijn liedje Flicker gebruik. Ik weet dat het standaard popakkoorden zijn die je ook in het Rihanna-nummer Stay kunt terugvinden, maar ik hou ervan. Ik heb het over de C-majeur, D-mineur, E-mineur, G-majeur en F-majeur. Ik moet toegeven dat ik niet erg goed ben in muziektheorie. Ik speel gewoon de akkoorden die goed klinken.”

Als je een advies kunt geven aan beginnende muzikanten, wat zou dat dan zijn?

“Wees jezelf en blijf strijden! Stop niet na een paar mislukkingen. Probeer iets minstens tien keer, voordat je het opgeeft. Omring jezelf ook met goede, hardwerkende en eerlijke mensen die je steunen. En vergeet niet om voor jezelf en je lichamelijke en geestelijke gezondheid te zorgen.”

 

Wat vind je van dit artikel?👍 👎Je hebt al gestemd!